viernes, 13 de enero de 2017

Hay muchos días festivos en España
There are a lot of holidays in Spain

First Spanish – Below English

Se ha dicho que en España, hay muchos días de fiesta, que si los puentes, que si los acueductos, desde el extranjero es habitual oír que en España hay mucha fiesta. No hace mucho el actual presidente Rajoy quería pasar los días festivos a los lunes, aunque parece que ahora no es una prioridad, lo siento D. Mariano, el tema viene de lejos, el periódico Correo de Madrid (anteriormente se llamaba Correo de los ciegos de Madrid) de 28/11/1787, ya plantea la necesidad de pasar las fiestas de por semana a los domingos, para mejorar la agricultura, el comercio y las artes, hay que tener en cuenta que eran fiestas religiosas y  que era obligación de oír misa y no trabajar, nos cuenta que los agricultores deben aprovechar los días favorables aunque sea fiesta, de no aprovecharla influye en su producto anual. Incluso cuenta varias circunstancias como que algunos trabajadores se procuran una enfermedad en vísperas de varias fiestas seguidas para ir al hospital y así asegurarse el sustento, que les falta por los días festivos, saliendo del hospital el 1º día laborable; o que la distribución de limosnas en las parroquias a los pobres vergonzantes, son de ordinario proporcionada al nº de fiestas que hay en la semana.
Se queja que además la fiesta ofrece al jornalero el gasto en tabernas y en vicios, y lo resta del destinado a mantener la familia, además de que al día siguiente muchos artesanos y jornaleros son incapaces de trabajar. Llegaron a calcular la pérdida anual del trabajador 48 reales de vellón, supusieron 16 fiestas al año (aunque dice que hay más, eran 3 reales de vellón por día), con lo que necesitando según sus datos 8 millones de trabajadores en España, le salía una perdida 802 millones de reales de vellón (Pan de 2 libras, 1767 11 cuartos, 1797 16 cuartos; La alimentación de Madrid en el s. XVIII y otros estudios madrileños. Vicente Palacio Atard.  1 libra – 0,454 kg, 1 real de vellón – 8,5 cuartos; en 1766 fue el Motín de la Esquilache). Parece que todavía no estaba bien visto el sector económico del ocio, siendo hoy un sector con presente y futuro, incluso en la creación de empleo. Cerraba la Administración del Estado, y hace subir el pago del trabajador para así compensar los días festivos, y su pago para la manutención familiar, impuestos, los posibles días cuando esté enfermo, o aquellos que las circunstancias impidan el trabajo, todavía no se emplea el término trabajador autónomo, el control salarial, inflación, baja productividad y quedaban bastantes años para la Seguridad Social, en estas fechas se iniciaba la Revolución Industrial en tierras Británicas y quedaban 2 años para la Revolución Francesa.
A pesar que parece que la Bula de Benedicto XIV (1675-1758, papado 1740-1758) disminuyó las fiestas, España no había hecho como los Armenios Católicos que salvo 4 fiestas, el resto las pasaron al domingo, y como el resto de países católicos también los redujeron. Quién les diría que 229 años después una de las industrias más importante de España sería el descanso y la fiesta de otros, 75,3 millones de turistas extranjeros visitaron España en 2016, record histórico de España, en 2015 España (68,2 millones turistas) fue el 3º país más visitado  después de Francia y Estados Unidos, el 11,7 % del PIB (valor de los bienes y servicios producidos en España).
50 años después se discute en el Congreso de los Diputados legislatura 1836-37, el proyecto de ley de la reforma y arreglo del clero, el artículo 10 decía “Las fiestas en que los fieles no pueden trabajar, y las que tienen obligación de oír misa, se reducen a los domingos de todo el año, al primer día de Pascua de Natividad y a los días de Circuncisión, Epifanía, Ascensión, Corpus y Asunción. Los Prelados locales trasladarán las fiestas y medías fiestas suprimidas a los domingos inmediatos” dicho artículo se discutió los días 03 y 04/08/1837; la discusión principal lo llevaron 2 diputados, en contra Domingo Fontán Rodríguez (1788 – 1866) era filósofo y matemático, diputado por Pontevedra  no siendo afortunado en su discurso, con contradicciones, "... Señor ¿Qué se pierde ni que se gana con quitar estos días de fiesta?... Señores para la mayor parte de los españoles estos días son de holganza, de disipación, de modo que la fiesta ni se santifica, ni se aprovecha.”
A favor,  Diego González Alonso (1779 – 1841) diputado por Salamanca, curiosas afirmaciones, "... habiéndose reducido la impugnación a las fiestas de los patronos, que están dedicadas comúnmente a las borracheras y a las romerías, en las que en todo se piensa menos en religión, y solo se trata de emborracharse, siendo eso lo menos malo... El pueblo no quiere más fiestas... no quiere dejar de trabajar sino cuando el cuerpo está cansado.. trabajarán cuando tengan que hacer alguna cosa, que por desgracia en España no abunda mucho el trabajo.... mañana es día de misa y no trabaja hasta las diez, y el dueño de la hacienda o la fábrica en que trabajan tenga que cruzarse de brazos y dejarlos ir porque van a misa... Y eso ¿se ha de sostener por más tiempo? No señor. Sepa el que ajusta un trabajador, que desde el lunes por la mañana hasta el sábado por la tarde es suyo, y que debe trabajar de sol a sol, salvo los ratos necesarios de descanso...., un día de fiesta sé que todo suspenso hasta el día siguiente, si no es de aquellos en que no hay costumbre de trabajar, como el lunes los zapateros, hay que esperar un día más....". Días después el 24 fue nombrado Ministro de Gobernación, aunque dimitirá 01/10/1837
En contra también estuvo Pascual Madoz Ibáñez (1806 - 1870), diputado por Lerida (sí, el de la desamortización de 1855, cuando fue Ministro de Hacienda y el del Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar), sus argumentos en contra fueron, “….Madrid celebra una fiesta en el día de San Isidro, donde todos los vecinos toman parte, según su clase, según su posición. El día de San Isidro, ¿tienen las Cortes suficiente poder o fuerza moral para hacer que los madrileños dejen de ir a comprar la campanilla y demás zarandajas que se venden en el monte de la ermita?. Porque se diga que no habrá fiesta, ¿dejará en 1838 de estar concurrido aquel punto?...el operario le dice al principal yo me marcho a misa a la 10, y que de este modo pierde 2 horas, pero el principal puede decirle marcha a oír misa a las 3 de la mañana. Tengamos presente que no el operario el que dé la ley al fabricante, sino por el contrario, el fabricante se le impone al operario, y por eso le dé su salario….”.  A favor también tomó la palabra brevemente Antonio Martínez de Velasco ( ¿? - 1842), diputado por Burgos, fue Obispo sin consagrar por Roma. Este artículo fue aprobado, el artículo pasaría a ser el 9 (por la unión del 1º y 2º) y a pesar de la Comisión hizo una nueva redacción pero no hubo cambios, y tampoco  la ley al final fue sancionada.
En aquella legislatura fue diputado suplente electo por Valencia, pero no obtuvo el acta, el médico Mariano Batlles (1798 – 1865), cuando si será diputado por Valencia a todos los efectos será en la legislatura 1854-56, el 14/02/1855 presento al Congreso una proposición de ley para la traslación a los domingos de las fiestas y medías fiestas que celebra la Iglesia, el proyecto tenía 3 artículos “1º Se suprimen todas las fiestas y medías fiestas que celebra la Iglesia entre semana, y serán trasladadas al domingo inmediato anterior o posterior. 2º En su consecuencia, quedan habilitados todos los días de la semana, excepto los domingos, para el trabajo del campo y de todas las industrias. 3º El Gobierno de S. M. dará cuenta, si lo cree necesario, al Papa, del acuerdo de las Cortes, si adoptan, como es de desear y no puedo menos de suponer una medida tan útil como necesaría al bien del país.”, como podemos ver habían pasado 18 años pero las cosas no habían cambiado mucho. Al defender su proposición utilizó varios argumentos “…al estado de miseria en que gime el país…la principal, consiste en el tiempo perdido para la industria y la agricultura por el excesivo número de fiestas que existen entre semana….los labradores bien sea con permiso o sin él, necesita quebrantar la ley,… para evitar perder su cosecha….lo mismo pasa en la industria…los altos hornos no pueden o no deben interrumpirse…pero quiero fijar más especialmente los perjuicios que causa a la clase obrera.. el trabajador que no trabaja más de 4 días pierde  2 días de jornal a 6 reales son 12 reales, y con ese jornal tiene que comer toda la semana; tiene que ahorrar para el alquiler de la casa, que calzar y vestir; tiene que ahorrar para comer él y su familia más o menos numerosa. Pues si esto sucede no se concibe como puede atender a ninguna de esas necesidades, aún sin tener en cuenta un caso de enfermedad….(lector no es que ha hecho un copia y pega)” (Precios Madrid 13/06/1855, Pan de 2 libras 9 a 11 cuartos; 1 libra – 0,454 kg, 1 real de vellón – 8,5 cuartos). Le contesta el Ministro de Estado Luzariaga, en esos momentos el Gobierno estaba en proceso de negociaciones con Roma (todavía no existía Italia, más o menos la zona central de la actual  Italia eran los Estados Pontificios y su capital Roma), por lo que le pedía tiempo y así no interferir en la negociaciones, en las que estaban teniendo en consideración su propuesta, que en uno, dos o tres meses habrá una resolución favorable, Batlles le dice que la va a retirar pero la presentará si en ese tiempo el resultado no es favorable, incluso previamente le indica al Ministro que si Roma se niega “…tenemos nosotros Obispos, por ejemplo, el primado de Toledo, que podía muy bien dar la sanción…”, Batlles el 14/06/1856 vuelve a preguntar al Ministro de Estado Zabala, y recibe la misma respuesta que le había hecho Luzariaga, y pide que se acuda al Cardenal Arzobispado de Toledo Primado de España para que diese la licencia en vez del Papa. La proposición y la petición del saltar al Papa de Batlles, no llegaron a ningún sitio, y supongo que el Primado de España (Arzobispado de Toledo) respiraría, además el Tribunal del Santo Oficio ya estaba abolido, veía a Batlles pidiéndole al Inquisidor General un proceso al estilo al que sufrió Carranza allá por el s. XVI, Bartolomé Carranza de Miranda fue Arzobispo de Toledo en tiempos de Felipe II y del que fue hombre de confianza, término encarcelado por la Inquisición, iniciando el proceso el controvertido y famoso Inquisidor General Fernando de Valdés y Salas, asturiano, a pesar de todo ideará la creación de la Universidad de Oviedo, dejando buena parte de sus bienes en su testamento para ello, además fundó en Salamanca el Colegio Insigne de San Pelayo, para el alojamiento en la mayor parte de asturianos que iban a estudiar a Salamanca.
La reducción de fiestas  no llegará hasta el año 1867 en la que el Papa Pío IX (1792 - 1878, Papado 1846-1878) hace un decreto sobre la reducción de festivos, siendo publicada por la Gaceta de Madrid (actual B.O.E. Boletín Oficial de Estado) el 01/07/1867, por ejemplo cada Diócesis solo podía venerar a solo un patrón, teniendo que pasar el resto a domingo, lo que pasaba con el lunes de Pascua, lunes de Pentecostés, día siguiente a la Natividad de Jesús, Natividad de la Madre de Dios y de San Juan Bautista, y se introdujo  por parte del Ministerio de Justica “Si en épocas de recolección, o con otro motivo, urgencias públicas inexcusables hicieren necesaria en este punto dispensa o disimulo, habrá de intervenir el asentimiento y licencia de las Autoridades civil y eclesiástica”; curiosamente en Ultramar (Cuba, Puerto Rico y sus islas adyacentes, Golfo de Guinea y Filipinas(a la población católica de origen europeo)) se aplicó el decreto a partir del 01/01/1878. Quedaron en 12 fiestas y la del santo patrono, como refleja el bando del Gobernador de Madrid del 17/07/1867: Natividad de Nuestro Señor Jesucristo (25/12), Circuncisión (01/01), Ascensión (40 días después del domingo de Pascua), Corpus (60 días después del domingo de Pascua), Purificación de Nuestra Señora (2/2), Anunciación (25/03), Asunción (15/08), Concepción (08/12), San Pedro y San Pablo (29/06), Santiago el Mayor (25/07), Todos los Santos (01/11), y el Santo Patrono. Resto de Gobernadores fueron emitiendo igual bando. Sorprende la no aparición del Viernes Santo.
Amigos del Correo de Madrid, González Alonso y Batlles, el calendario laboral en España para 2017 refleja 12 días festivos nacionales (8 no sustituibles y 4 que las Comunidades Autónomas pueden variar escogiendo uno de ellos para la fiesta de la Comunidad), y 2 fiestas locales, además de los 30 días de vacaciones remunerados al año y algún día más dependiendo del convenio, es aplicable a los trabajadores por cuenta ajena, eso sí, la situación de muchos autónomos se asemeja a la que vosotros explicabais de los trabajadores de vuestras épocas.

Bibliografía: Archivo Congreso de los Diputados de España, Biblioteca Nacional de España

I apologize for my English

It has been said that in Spain, there are many holidays, that if the bridges, that if the aqueducts, from abroad it is usual to hear that in Spain there is a lot of party. Not long ago the current president Rajoy wanted to spend the holidays on Mondays, although it seems that now is not a priority, I am sorry D. Mariano, the subject comes from afar, the newspaper Correo de Madrid (formerly it was called Mail of the Blind Of Madrid) on 11/28/1787, it already raises the necessity to spend the holidays of per week to the Sundays, to improve the agriculture, commerce and the arts, it is necessary to consider that they were religious festivals and that was obligation of hear Mass and not work, they tells us that farmers should take advantage of the favorable days, even if it is a holiday, of not taking advantage of it influences its annual product. It even counts several circumstances such as that some workers get a disease on the eve of several holidays in a row to go to the hospital and thus secure the livelihood, which they lack for the holidays, leaving the hospital on the 1st working day; or that the distribution of alms in parishes to the shameful poor are ordinarily proportionate to the number of feasts that there are in the week.
It complains that in addition the party offers to the day laborer the spending on taverns and vices, and subtracts it from the one destined to maintain the family, besides the next day many artisans and day laborers are unable to work. They calculated the annual loss of the worker 48 reales of vellon, they supposed 16 parties per year (although it says that there are more, they were 3 reales of vellon per day),with what necessitating according to his data 8 million workers in Spain,  obtaining a lost 802 million reales of vellon (Beard of 2 libras, 1767 11 cuartos, 1797 16 cuartos; The feeding of Madrid in the s. XVIII and other studies in Madrid. Vicente Palacio Atard. 1 libra – 0,454 kg, 1 real de vellón – 8,5 cuartos; in 1766 it was the Esquilache Riots). It seems that the economic sector of leisure was not yet well seen, being today a sector with present and future, even in the creation of employment. The State Administration was closed, and the payment of the worker raised to compensate holidays, and their payment for family support, taxes, possible days when sick, or those that circumstances prevent work, is not yet used term self-employed worker, wage control, inflation, low productivity and We still were years away for Social Security, in these dates began the Industrial Revolution in British lands And still 2 years left for the French Revolution.
Although it seems that the Bull of Benedict XIV (1675-1758, papacy 1740-1758) decreased the festivities, Spain had not done like the Armenian Catholics that except 4 parties, the rest passed them to Sunday, and like the rest of countries Catholics also reduced them. Who it would tell them that 229 years later one of the most important industries in Spain, it would be the rest and the party of others, 75.3 million foreign tourists visited Spain in 2016, historical record of Spain, In 2015 Spain (68.2 million tourists) was the third most visited country after France and the United States, 11.7% of GDP (value of goods and services produced in Spain).
50 years later is discussed in the Congress of Deputies legislature 1836-37, the bill of the reform and arrangement of the clergy, Article 10 said "The holidays in which the faithful cannot work, and those who are required to hear Mass, are reduced to Sundays throughout the year, the first day of the Easter of Nativity and the days of Circumcision, Epiphany, Ascension, Corpus and Assumption. The local Prelates will transfer the celebrations and half parties suppressed to the immediate Sundays" this article was discussed the days 03 and 08/04/1837; The main discussion was led by 2 deputies, against Domingo Fontán Rodríguez (1788 - 1866) was a philosopher and mathematician, deputy for Pontevedra he was not fortunate in his speech, with contradictions, "... Mr. What is lost or won with to take away these feast days? ... Gentlemen to most of the Spaniards these days are of idleness, of dissipation, so that the feast neither sanctifies itself nor takes advantage of. "
In favor, Diego González Alonso (1779 - 1841) deputy for Salamanca, curious statements, "... having been reduced the challenge to the parties of employers, which are commonly dedicated to drunkenness and pilgrimage, in which everything is thought less in religion, and only tries to get drunk, being that the least bad ... The people do not want more parties ... they do not want to stop working but when the body is tired .. They will work when they have to do something, that unfortunately in Spain does not abound much work .... Tomorrow is Mass day and does not work until ten o’clock, and the owner of the hacienda or factory in which they work have to give up and let them go because they go to mass. Do you know the one who adjusts a worker, who from Monday morning until Saturday afternoon is his, and who must work from sun to sun, except the necessary ratios of rest ...., one day I know that everything are suspended until the next day, if it is not of those in which there is no custom of working, as on Monday the cobblers, it is necessary to wait a day more.... ". Days later, the 24 was appointed Minister of Governorate, although he will resign 01/10/1837.
Pascual Madoz Ibáñez (1806 - 1870) also was against, deputy for Lerida (yes, he of the confiscation of 1855, when he was Minister of Finance and he of the Geographical-statistical-historical Dictionary of Spain and its possessions of Overseas), their arguments against were: "... Madrid celebrates a feast on the day of San Isidro, where all the neighbors take part, according to their class, according to their position. On the day of San Isidro, do the Cortes have enough power or moral force to make the people of Madrid stop going to buy the bell and other cranks that are sold in the mount of the hermitage ?. Because it is said that there will not be party, will it leave in 1838 to be crowded that point? ... The operator tells to the principal, I go to Mass at 10 o’clock, and that thus loses 2 hours, but the principal can tell him march to hear Mass at 3 in the morning. Let us keep in mind that not the operator who from the law to the manufacturer, but on the contrary, the manufacturer is imposed on the operator, and therefore give him his salary ....".
In favor also briefly took the word Antonio Martinez de Velasco (¿? - 1842), deputy by Burgos, was Bishop without consecrating for Rome. This article was approved, the article would become the 9 (by the union of the 1st and 2nd) and despite the Commission made a new wording but there were no changes, but finally the law was not sanctioned.
In that legislature he was alternate deputy elect by Valencia, but he did not obtain the minute, the doctor Mariano Batlles (1798 - 1865), when if it will be deputy by Valencia to all the effects will be in the legislature 1854-56, on 14/02/1855 he presented to the Congress a proposal for a law for the moving on Sundays of the feasts and half feasts celebrated by the Church, the project had 3 articles "1º All the feasts and half feasts celebrated by the Church midweek are suppressed, and will be transferred to the immediately preceding or following Sunday. 2º In consequence, they are enabled every day of the week, except Sundays, for the work of the field and of all the industries. 3. The Government of His Majesty will give account, if it deems it necessary, to the Pope, of the agreement of the Cortes, if you adopt, as is to be hoped and I cannot help but suppose a measure as useful as it is necessary for the good of the country. " as we can to see they had passed 18 years but things had not changed much. In defending his proposal he used several arguments "... to the state of misery in which the country moans ... the main one, is the time lost for industry and agriculture because of the excessive number of parties that exist midweek .... The farmers with or without permission, needs to break the law,... to avoid losing its harvest .... the same happens in the industry ... the blast furnaces cannot or should not be interrupted ... but I want to fix more especially the damages that causes the working class .. The worker who does not work over 4 days loses 2 days of wages to 6 reales are 12 reales, and with that wages has to eat all the week; he has to save for the rent of the house, to wear and wear; He has to save to eat him and his family more or less numerous. For if this happens it is not conceived how it can attend to any of those needs, even without taking into account a case of illness ... (reader is not that I has made a copy and paste) " (Price Madrid 13/06/1855, Bread de 2 libras 9 a 11 cuartos; 1 libra – 0,454 kg, 1 real de vellón – 8,5 cuartos). The Minister of State, Luzariaga, replied him, at that moment the Government was in the process of negotiations with Rome (It still did not exist Italy, more or less the central area of the present Italy were the Papal States and its capital Rome). He asked for time and thus not to interfere in the negotiations, in which they were considering his proposal, that in one, two or three months there will be a favorable resolution, Batlles tells him that he will withdraw it but he will present it if at that time the result Is not favorable, even previously he told the Minister that if Rome refuses "... we have Bishops, for example, the primacy of Toledo, who could very well give the sanction ...", Batlles on 06/14/1856 asks the Minister of State Zabala, and receives the same response that Luzariaga had given him, and asks that the Cardinal Archbishop of Toledo Primate of Spain to give the license instead of the Pope. The proposal and the request to jump to the Pope of Batlles, did not get anywhere, and I suppose that the Primate of Spain (Archbishop of Toledo) would breathe, in addition the Tribunal of the Holy Office was already abolished, I saw to Batlles asking the General Inquisitor A process to the style that Carranza suffered in the s. XVI, Bartolome Carranza de Miranda was Archbishop of Toledo in the time of Felipe II and of which he was man of confidence, term imprisoned by the Inquisition, initiating the process the controversial and famous Inquisitor General Fernando de Valdés y Salas, Asturian, in spite of everything will devise the creation of the University of Oviedo, leaving much of his property in his testament for it, and founded the Insigne College of San Pelayo in Salamanca for accommodation in the majority of Asturians who were going to study in Salamanca.
The reduction of celebrations will not arrive until the year 1867 in which Pope Pius IX (1792 - 1878, Papacy 1846-1878), he makes a decree on the reduction of holidays, being published by the Gaceta of Madrid (current BOE Official State Gazette) on 01 / 07/1867, for example each Diocese could only venerate a single patron, having to pass the rest to Sunday, what happened with the Monday of Easter, Monday of Pentecost, day after the Nativity of Jesus, Nativity of the Mother of God and of San Juan Bautista, and was introduced by the Ministry of Justice "If in times of collection, or for another reason, inexcusable public urgencies make necessary in this point dispensation or dissimulation, will have to intervene the assent and license of the Authorities Civil and ecclesiastical "; curiously in Ultramar (Cuba, Puerto Rico and its adjacent islands, Gulf of Guinea and Philippines (to the catholic population of European origin)) the decree was applied from 01/01/1878. 12 holidays was left and the day of the patron saint, As reflected by the side of the Governor of Madrid on 17/07/1867: Nativity of Our Lord Jesus Christ (25/12), Circumcision (01/01), Ascension (40 days after Easter Sunday), Corpus (60 days after Easter Sunday), Purification of Our Lady (2/2), Annunciation (25/03), Assumption (15/08), Concepción (08/12), Saint Peter and Saint Paul (29/06), Santiago the Great (25/07), All Saints (01/11), and the Patron Saint, the rest of Governors were issuing the same side, surprising the non-appearance of Good Friday.
Friends of the Correo of Madrid, Gonzalez Alonso and Batlles, the work calendar in Spain for 2017 reflects 12 national holidays (8 non-substitutable and 4 that the Autonomous Communities can vary by choosing one of them for the holiday of the Autonomous Community), and 2 local holiday, in addition to the 30 days of holidays paid per year and someday more depending on the labour agreement, is applicable to the workers, that yes, the situation of many self-employed workers is similar at which you explained of the workers of your times.

Bibliography: Archive of the Congress of Spain, National Library of Spain

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