jueves, 27 de octubre de 2016

La cortesía del pastor Asturiano
The courtesy of the Asturian shepherd

First Spanish – Below English
En Abril de 1916, la Condesa de Warwick, Frances Evelyn (Londres 10/12/1861 – Warwick 26/07/1938) que tuvo una intensa actividad política dentro del partido laborista inglés, aparece en varios periódicos del estado norteamericano de Vermont, porque  iba a realizar artículos sobre etiqueta para varios periódicos, y en el artículo ella dice que “el campesino italiano de la Maremma, el pastor de ovejas español de Asturias, sorprenderán por su perfecta cortesía, su conocimiento instintivo de la palabra correcta, la acción apropiada”. No creo que la Condesa hubiera visitado Asturias y no sé cuántos asturianos conoció, aunque por estas palabras merecería una simple calle en cualquier localidad de Asturias, lo que si se atribuye a los pastores asturianos, es el pueblo de Candelario (Salamanca).
Frances Evelyn "Daisy" Greville, Condesa de Warwick. The Tatler 26/01/1916 Pág. 1
Lo curioso es que Asturias no es tierra de ganado ovino, aunque todavía llegan desde la Meseta y Extremadura, a pasar la temporada de verano, a los montes de Somiedo, las famosas ovejas merinas, de fama mundial, incluida la prensa norteamericana, aunque no llegaron a tener la importancia que tuvieron en nuestras antípodas, que a lo largo del s. XIX fue habitual los artículos sobre la importación y la historia del merino, la importación a EEUU fue a principios del s. XIX, según algunas fuentes 20000 ovejas españolas se importaron en los 12 primeros años del s. XIX, por ejemplo, el periódico The Athens Post (Tennessee – EEUU) el 21/05/1852 dice que un Sr. Jewett, de Madison County V. acababa de importar de España vía Nueva York, 160 ovejas, pagando 14000 dólares, incluía un macho que costaba 900 dólares. Hasta el s. XVIII no se permitió exportar fuera del territorio español ovejas merinas.
Rocky Mountain Husbandman. 01/05/1879. Montana(EEUU)
Pero ya llevaban tiempo las ovejas españolas en América, con los españoles fueron las ovejas, el 30/04/1508 en Burgos se emite una Real Cedula a los oficiales de la Casa de Contratación para que los barcos que vayan a la isla Española (Haití y República Dominicana) les dejen llevar cierto número de ovejas, cabras y vacas, incluso ya fueron causa de pleitos como por unas ovejas pertenecientes al hermano de Cristóbal Colón, Bartolomé. Y de ahí dieron el salto al continente, por ejemplo, una Real Cedula 26/10/1537 ordena que en adelante cada maestre (Revista General de Marina 07/2012, Inés María Santos García. El oficio de Maestre en la carrera de Indias. Maestre, junto con el piloto y el capitán, el maestre ocupaba la cúspide del poder en un buque mercante del siglo XVI, era el administrador del barco)  lleve a Nueva España (Centroamérica, Suroeste de EEUU) dos ovejas merinas, incluso sirvieron para crear Universidades, como paso hacia el 1550 cuando Antonio de Mendoza dejó una estancia con 2000 ovejas (entre otros bienes) para que se funde una Universidad en México. Incluso agresiones mortales entre pastores de distinto ganado, en 1593 el español Francisco Díaz, pastor de Rodrigo Álvarez, que tenía a su cargo las ovejas de la comunidad indígena de Tecamachalco (México), murió en el campo por la herida que le infirió Diego Pérez, que era vaquero, de la estancia de vacas de Luis Peña, cerca de la venta de Montesinos, términos de Guatusco (Huatusco – México); nada que ver con los conflictos que desde la Edad Media en España, la poderosa organización de La Mesta (Agrupaba ganaderos y pastores de ovejas merinas), mantenía sobre todo con el sector agrícola.
300 años después  no sólo llegaron ovejas españolas a Estados Unidos, sino también sus pastores, incluso copiaron sus prácticas en alimentación como fue el cultivo del nabo, que los pastores españoles utilizaban para alimentar a las ovejas, y que las autoridades agrícolas de Washington habían condenado por ser un producto "desaliñado y derrochador", aunque parece que fue un agricultor de Illinois el que lo introdujo para alimentar a sus ovejas, y ya en 1862 Maine estaba a la cabeza de la producción, y se había extendido por Pennsylvania, Missouri... Y un pastor español se hizo celebre en la prensa, aunque yo no he sido capaz de saber su nombre, en Octubre de 1886 la mayoría de los periódicos de Estados Unidos daban la noticia de la muerte de un pastor español a causa de un rayo, y sobre todo el estudio que se hizo de su cuerpo, para descubrir los efectos que había producido en su cuerpo, realizándole la autopsia, pulmones congestionado, corazón dilatado y lleno de sangre coagulada, aunque el aspecto exterior y de su ropa no presentaba grandes heridas.
Pero también tuvieron dificultad para trabajar en EEUU en Marzo de 1901, 15 pastores españoles llegaron a Nueva York con la esperanza de trabajar, debido a las cartas de familiares, de la promesa de trabajo en ranchos de ovejas de Idaho, Nevada y Montana, la decisión fue deportarlos a España, les aplicaron la Ley de Contrato de Trabajo para Extranjero, que queda explicada por las palabras  del subsecretario del Departamento del Tesoro, Taylor: "La pregunta fundamental es si un hombre que llega a EEUU, por la información de familiares o amigos, de que él puede conseguir fácilmente el trabajo, tiene derecho de admisión si se sostiene que estos españoles tienen derecho a entrar. La decisión será de interés para todos los trabajadores del país. Será difícil evitar que los trabajadores extranjeros no deseados desplacen a los estadunidenses", parece que estamos leyendo un periódico actual, a pesar de ese suceso, emigraron muchos pastores a EEUU, principalmente vascos, Emeterio de Olazarreta escribía  en 1887 una carta desde California al cura de su pueblo Iriondo, que él estaba muy bien y aquello era un buen pueblo, y el buen hombre le decía que ganaba 50 dólares al mes, incluso hubo por lo menos un libro en euskera "La oveja perdida, novela escrita a ratos" (1919) escrito por Resurrección Jesús María de Azkue, sobre un Guipuzcoano que se fue a California.
 Pastor en Valle Imperial. California (The Border Collie Museum)
Pero no solo ovejas y pastores, sino también los perros pastores españoles, por ejemplo en las Memorias de la Sociedad de Agricultura de Pennsylvania de 1824, John Hare Powel de Powelton escribió un artículo titulado  “La sagacidad y la utilidad de los perros pastores españoles”. En 1843 El Agricultor Estadunidense, recomendaba para proteger a los rebaños del ataque de otros perros, importar perros pastores españoles. En 1845 en “El perro y el deportista” de J. S. Skinner era loado el perro pastor español, recordando su llegada a América con los conquistadores y su actividad en los territorios de Nuevo México, Texas …, incluyendo la opinión del granjero Mr. Baudury del Estado de Delaware sobre su perro pastor español hacia 1815 y como protegía su rebaño. El mastin español.

Bibliografía: Biblioteca Nacional España, Biblioteca del Congreso Estados Unidos, Archivo General de Indias.

I apologize for my English

In April 1916, the Countess of Warwick, Frances Evelyn (Londres 10/12/1861 – Warwick 26/07/1938), that she had an policy intensive activity in the Labour Party from England, she appeared in several newspapers of the American State of Vermont, because she was going to write articles on etiquette for several newspapers, and in the article, she says that “The Italian peasant of the Maremma, the Spanish shepherd of the Asturias, will astonish you by his perfect courtesy, his instinctive knowledge of the right word, the appropriate action”. I don’t believe that the Countess had visited Asturias and I don’t know how many Asturians she met, although these words, she would deserve a simple street in any locality from Asturias, whatever if it is attributed to the Asturian shepherds is the village of Candelario (Salamanca – Spain).

Frances Evelyn "Daisy" Greville, Countess of Warwick. The Tatler 26/01/1916 Pág. 1
The curious thing is that Asturias isn't land of ovine cattle, although still today they arrived from the Plateau and Extremadura, spend the summer season to the Somiedo Mountains, the famous sheeps, merino, of world fame, included the American press, that throughout 19th century, it was usual the articles on the import and the history of the merino, although they didn't have the importance that they had in our antipodes. The import to EEUU was at the beginning of the 19th century, according to some sources 20000 Spanish sheeps were imported in the 12 first years of the 19th century, for example, the newspaper The Athens Post (Tennessee - EEUU) on 21/05/1852 said that a Mr. Jewwett, from Madison County V., had just imported from Spain, via New York, 160 sheeps, he paid $14000, included one buck which cost $900. Until the 18th century, it wasn't allowed to export Merino sheeps the Spanish territory.
 Rocky Mountain Husbandman. 01/05/1879. Montana(EEUU)
But already to words time that there were Spanish sheeps in America, with the Spaniards were the sheeps, on 30/04/1508 in Burgos (Spain), it is issued a Royal Cedula to the officers of the Contracting House so that the ships that they are going to the Spanish Island (Haiti and Dominican Republic) let them take certain number of sheeps, goats and cows, even they were cause of lawsuits as with sheeps, property of the brother of Cristobal Columbus, Bartolome. And of there, they went to the Continent, for example, a Royal Cedula 26/10/1537 orders that henceforth each Maestre (Marine General Magazine 07/2012, Ines Maria Santos Garcia. The office of Maestre in the Carrera of Indies. Maestre, along with the pilot and captain, the master occupied the pinnacle of power on a merchant ship of the sixteenth century, was the manager of the boat) carry to New Spain (Central America and Southwest United States) two merino sheeips, even they served to found Universities, as it happened by the 1550 when Antonio de Mendoza left a farm with 2000 sheeps (between other goods), so that an University was founded in Mexico. Even deadly aggressions between shepherd of different cattle, in 1593 the Spanish Francisco Diaz, shepherd of Rodrigo Alvarez, that he had under his charged the sheeps of the indigenous community from Tecamachalco (Mexico), he dead in the field from the wound that Diego Perez did him, Diego was  cowboy, of the Luis Peña's cows farm, near of the Venta de Montesinos, place of Guatusco (Huatusco - Mexico), nothing to do with the conflicts that from the Middle Ages in Spain, the powerful organization of La Mesta (grouped breeders and shepherds of Merino sheeps), it had mainly with the agricultural sector.
300 years after, they didn’t only arrive Spanish sheeps to United States, but too their shepherds, even they copied their practices in food of the sheeps, as it was the turnip crop, that the Spanish shepherds used to feed at the sheeps, and that the Washington agricultural authorities had condemned for being a product “slovenly and thriftless”, although it seems that an Illinois farmer was who introduced it to feed to his sheeps, and already in 1862 Maine was stood at the head of the production, and it had extended for Pennsylvania, Missouri… . And a Spanish shepherd became famous in the press, although I haven’t been able to know his name, in October of 1886 the majority of the newspapers of United States gave the new of the dead of a Spanish shepherd because of a lightning, and particularly the study that it did of his body, to discover the effects that the lightning had made in his body, realizing him an autopsy, the lungs congested, heart dilated and filled with coagulated blood, although the external appearance and his clothes didn’t have great injuries.
But too, they had difficult to work in EEUU in March of 1901, 15 Spanish shepherds arrived to New York with the hope to work, due to the letters of relatives, of the promise of job in the sheep ranches of Montana, Nevada and Idaho, the decision was  to deport them to Spain, they applied them  the Alien Contract Labor Law, that it is explained  for the words of the Assistant Secretary of the Treasury, Taylor: “The vital question is whether a man who comes to America on information from relatives or friends that he can get work easily is entitled to admission. Attorney General Griggs's decision will interest every laboring man in the country. If it is held that these Spaniards have a right to enter. It will be difficult to prevent undesirable foreign laborers from crowding out Americans”, it seems that we are reading a present newspaper, despite that event, a lot of shepherds emigrated to EEUU, principally Basques, Emeterio de Olazarreta wrote in 1887 a letter from California to the priest of his village Iriondo, that he was very well and  that was an excellent village, and the good man said him that he was won $50 per month, even it had at least a book in euskera “The lost sheep, novel written at times” (1919) written by Resurreccion Jesus Maria de Azkue, on a Guipuzcoano that went to California.
 Shepherd in Imperial Valley. California (The Border Collie Museum)
But not only sheeps and shepherds, but too the Spanish shepherd dogs, for example in the Memoirs of the Pennsylvania Society Agricultural of 1824, John Hare Powel from Powelton wrote an article titled “On the Sagacity and Usefulness of Spanish Shepherds' Dogs”. In 1843, The American Agriculturist recommended to protect the herds of the attack of other dogs, import Spanish shepherd dogs. In 1845 The Dog and the Sportsman by J. S. Skinner, were praised the Spanish shepherd dogs, remembering its arrival to America with the conquerors and its activity in the territories of New Mexico, Texas,… including the opinion of the farmer Mr. Baudury of the State of Delaware, about his Spanish shepherd dog towards 1815 and as protected his herd. The Spanish mastiff.

Bibliography: National Library of Spain, Library of Congress of United States, The General Archive of the Indies


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